سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :9
کل بازدید :19205
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/2/10
4:44 ع

 

فاطمه زهرا سلام‌اللَّه علیها یک شخصیت برجسته و بزرگ و طراز اوّل اسلامى است؛ در حقیقت یک شخصیت طراز اوّل در طول تاریخ بشر است. همچنان که از قول نبىّ‌اکرم علیه‌وعلى‌آله‌الصّلاةوالسّلام گفته شده است که به فاطمه زهرا فرمودند: «اما ترضى عن تکونى سیّدة نساء العالمین»(1)؛ تو سیّده و بانوى همه زنان جهان در طول تاریخ هستى. خودِ فاطمه زهرا سلام‌اللَّه علیها سؤال مى‌کند: «فکیف مریم»؛ چگونه مریم سیّده نساء است، که در قرآن هم تصریح شده است؟ حضرت مى‌فرمایند مریم سیّده زنان زمان خود بود و تو سیّده زنان همه تاریخ هستى.



اگر شخصیت فاطمه زهرا سلام‌اللَّه علیها براى ذهنهاى ساده و چشمهاى نزدیک‌بین ما آشکار مى‌شد، ما هم تصدیق مى‌کردیم که فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها سرور همه زنان عالم است؛ بانویى که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوى و علمى و معرفتى و به مرتبه‌اى برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانى است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعى است که در آغوش آن، ستاره‌هاى فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمّه علیهم‌السّلام براى مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلى قائل بودند که براى کمتر کسى این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران مى‌شود دید.

مسأله بعد، مسأله اهمیت دادن به عفاف در زن است. هر حرکتى که براى دفاع از زنان انجام مى‌گیرد، باید رکن اصلى آن رعایت عفاف زن باشد. همان‌طور که عرض کردم، در غرب به خاطر این‌که به این نکته توجّه نشد - یعنى مسأله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایى نکردند - کار به این بى‌بندو باریها کشید. نباید بگذارند عفّت زن - که مهمترین عنصر براى شخصیت زن است - مورد بى‌اعتنایى قرار گیرد. عفّت در زن، وسیله‌اى براى تعالى و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتّى در چشم خودِ مردان شهوتران و بى‌بندوبار است. عفّت زن، مایه احترام و شخصیت اوست. این مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته شود. اسلام به مسأله عفاف زن اهمیت مى‌دهد. البته عفاف مرد هم مهمّ است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مى‌تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روى عفّت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.

منبع:http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2859